Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Kembali


Askum..Ramadhan kembali pada tahun 2010 dan aka bermula pada Rabu, 11 Ogos dan akan terus selama 30 hari sampai hari Khamis, tanggal 9 September. Bermula pada tarikh ii umat Perhatikan bahawa dalam kalendar Islam, bercuti bermula pada matahari terbenam Islam diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadhan ini.

Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari dengan niat. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, berkata-kata yang buruk atau sia-sia, dan daripada bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan kesabaran, kejujuran dan bertolak ansur sesama sendiri. Maka secara tidak langsung, puasa juga menolong menanam sikap yang baik dan berbudi. Dan kesemuanya itu diharapkan berlanjutan ke bulan-bulan berikutnya, dan tidak hanya pada bulan puasa.

Walaupun Ramadhan selalu pada hari yang sama dalam kalendar Islam, tarikh di kalendar berubah dari tahun ke tahun. Ini kerana kelendar gregory adalah kalendar matahari dan kalendar Islam adalah kalendar lunar. Perbezaan ini bererti bergerak Ramadhan dalam kalendar Gregory sekitar 11 hari setiap tahun. Tarikh Ramadan juga boleh berbeza dari satu negara ke negara, bergantung pada apakah bulan sudah kelihatan atau tidak.

Tarikh yang diberikan di sini adalah berdasarkan tarikh yang dipertimbangkan oleh Lembaga Fiqih Amerika Utara untuk merayakan Ramadhan. Perhatikan bahawa tarikh-tarikh tersebut didasarkan pada perhitungan astronomi untuk mengesahkan setiap tarikh, dan bukan pada sebenarnya pengamatan bulan dengan mata telanjang. Pendekatan ini diterima oleh banyak orang, tapi masih hangat diperdebatkan.

No comments:

My ShoutMix

Popular Posts