Thursday, April 21, 2011

Trafik dan Idea Seorang Blogger

hai readers..blogging korang camna ye. camtu lah kan. still bersemangat kan. trafik dan idea ni memang amat penting bagi blogger. tak dapat dipisahkan antara kedua-duanya. dua-dua memainkan peranan yang sama penting bagi seorang blogger. betul kan. tanpa kedua-dua ini, tak kemana lah si blogger tu. macam FB yang begginner ni, trafik dan idea agak terbatas juga. mungkin masih baru dalam dunia blog yang luas ni..hari-hari perah otak untuk menyediakan entry untuk pembaca setia FB. ada idea kalau tak bernas dan best, tak guna juga. susah-susah..

Hendak dapatkan trafik memang susah. susah macam nak cari idea. kenapa susah? mungkin kerana kekurangan idea. jika idea tiada, tiadalah trafik..nampak tak. kedua-duanya saling mempengaruhi antara satu sama lain. di mana boleh kita dapatkan idea? seorang blogger adalah pencerita, pemberi maklumat, dan penulis. jadi idea ini mestilah datang sendiri dari seorang blogger itu sendiri. jika seorang blogger itu penuh dengan idea, trafik itu tak kemana. ia akan datang bertubi-tubi mencari pasangannya iaitu idea. ia semacam beribu-ribu sperma yang berenang-renang mencari ovum. macam jornalis lah pula..hahaha

bagi FB, seorang blogger itu termsuk FB perlulah berfikiran luas dalam menyediakan entry yang baik. FB sendiri kekurangan idea. tapi demi Fahmi Blog tercinta ini, FB cuba membuat entry yang kena dengan status diri sekarang iaitu kekurangan idea. ni tengah-tengah tak ada idea, FB tulis entry pasal idea. boleh la plak kan. jangan marah ye. Ni FB tulis entry berdasarkan pendapat FB. Fb sendiri tak pro atau expert dalam dunia blog ni. tapi kita boleh sedar dan ambil iktibar untuk diri kita. masing-masing boleh belajar. dunia ni luas..

apa yang penting, cari idea untuk kita sediakan satu entry. pastu baru fikirkan trafik. trafik num dua. adanya idea, adalah trafik. percayalah cakap FB. FB bukan memandai buat statement ni. tapi statement ni berdasarkan blogger yang expert juga.hehe. kita sebagai yang baru ni, perlulah dengar dan belajar dari mereka yang dah senior. ok mula dari sekarang, mari kita cari idea, sediakan entry untuk blog kita. InsyaAllah kita akan berjaya dan puas hati dengan diri kita..jommmmmmmmmmmmmmmm!!

10 comments:

GR said...

hoho, fb memberi tips. yeah, hidup fb :P

FahmiE said...

xtau nak boh apa dah ni..kering teruk

GR said...

fb cubalah buat vlog pulak. hehehehe

FahmiE said...

ku u12 segan lah..hahahha..gr pun tggu blk melaka baru buat..hahha

Eza said...

alrite..tq for d tips :)

Korang nak diskaun bila bayar roadtax ?
Kesilapan para Bloggers yang perlu anda tahu.

Unknown said...

wah betol tu ckap fb..hehe idea yg mantap akan menghasilkan penulisan yg menarik lagi lh suka orang bce..

sarah mohamad said...

nice tips. idea selalu menghilang entah ke mana. pasangan trafik mya sedang menunggu kedatangan idea. hiks

dhimas thea. said...

nice post , I liked

cikgu myvi said...

sangat setuju...tanpa entri siapalah blogger... keep it up

Anonymous said...

oyeah!entry itu idea..idea itu entry....hehehe..

My ShoutMix

Popular Posts