Tuesday, February 8, 2011

ASB atau Emas?? Mana lebih Berbaloi..

Hai readers..agak lama FB menyepikan diri. maklumlah FB cuti seminggu sempena Chinese New Year..readers-readers sekalian ok ke. masih ada lagi yang bercuti ke..Hari ini FB mengumumkan cuti sudah tamat. mari kita sambung berblogging balik k tanpa henti..hehehe..seperti yang readers lihat topic di atas, FB mahu menbuat kajian mengenai pelaburan ini. FB harap readers di luar sana dapat membantu..YES!!

Pernah ke readers sekalian membuat pelaburan?? x kisah lah pelaburan jenis apa pun.asalkan pelaburan. pelaburan adalag satu platform yang pasti memberi kita manfaat satu hari nanti. cuba-cuba lah ye. banyak cara yang kita boleh melabur. contohnya ASB dan EMAS!! FB pasti ramai diluar sana sudah tahu apa itu ASB dan EMAS tapi ramai yang tidak tahu manfaat kedua-dua jenis pelaburan ini. walaupun tidak sebesar mana profit yang kita dapat, sekurang-kurangnya kita dapat daripada tidak dapat,  dan yang paling kita mempunyai simpanan sendiri!!! Hehehe

FB tahu mesti ramai yang sudah mempunyai akaun ASB. pelaburan yang senang untuk kita serta. tetapi untuk Pelaburan emas readers sekalian tahu x?? any idea. dari kajian FB sendiri, ramai yang mengatakan EMAS lebih menguntungkan dari ASB. sejauh mana kebenaran ini? kenyataan inilah yang ingin FB tahu.


Dari sumber web yang FB baca, memang banyak  yang mengatakan emas lebih menguntung kan. Sebagai bukti, harga syiling Kijang Emas (1 troy ounce) sewaktu dilancarkan pada 18/7/2001 sehingga 17/6/2008. Pada 18/7/2001 harga emas adalah sekitar RM1082.00. Selepas 7 tahun, iaitu pada 17/6/2008 harga emas melonjak ke RM3048.00!! Kenaikan 181.70% !!! Jadi, purata kenaikan setahun ialah  25.95% !!! Jika hendak dibandingkan dengan ASB purata pendapatan dividen dalam setahun adalah sekitar  8.5% ke 9.00 %. Ini membuktikan yang pelaburan emas agak berbaloi jika hendak dibandingkan dengan ASB.



                                                                     VS
So sekarang, you all rasa yang mana lebih berbaloi. ASB atau Emas?? FB harap readers dapat memberi sedikit tips dan share serba sedikit tentang pengetahuan ini. Apa lagi sekarang, jom lah melabur..Selamat Mencuba!!

13 comments:

kekwa said...

emasss laaa. ;)

FahmiE said...

tu lah........emas kann..hehehe

ainraus said...

just like my aunty my brother did. both of them actively doing this. :)
if you wish to share anything, then you can contact by Facebook.

Awang Hafiz said...

"Ini membuktikan yang pelaburan emas agak berbaloi jika hendak dibandingkan dengan emas."

macam ada yg kurang betul ngan ayat nie.. hehe..

mmg melabur emas leh untung, harga emas sentiasa stabil sejak zaman dulu2.. ;)

FahmiE said...

yg silap dah ubah dah..tq..
hehhehe..

mmg nak melabur emas ni..

Unknown said...

hmmmm memang emas ni satu pelaburan yang untung sebab harga susah nak jatuh xde pengaruh mata wang.

Awang Hafiz said...

emas mana best eh? dgr kata perak pn dh kuarkan emas.. mmg ingat nak kumpul2 emas ni, leh wat harta utk anak pinak bila dh tua.

FahmiE said...

perak pon dah ada emas ek..xtau lah plak..ingatkan kedai mas ngn bank je..kuikuikui..

Unknown said...

Hanya pandangan...

Emas mmg jauh berbaloi dari ASB..tapi bergantung kepada jumlah pelaburan dan jangka masa..kalau beli emas dengan jumlah yang besar pada tahun pertama dan labur untuk jangka masa tertentu lebih tinggi hasil berbanding beli sedikit2 dalam jangka masa tertentu dan labur..

ASB mungkin mirip pelaburan dari tahun ke tahun.maknanya hasil dividen diperoleh dari simpanan tahunan. Emas pula bergantung kepada pasaran dunia yang mungkin kenaikan berbeza setiap minggu.. kalau nak beli emas baik beli sekarang sebab harga emas tengah jatuh..

FahmiE said...

ooooooooooooo..tq for info..kena blaja lg ni..heheh

Mera Zati said...

tak reti la nak apply akaun ASB..wawawa tolonnnggggg

FahmiE said...

pegi bank dan apply..maybank, rhb, cimb, public bank, bank rakyat..hahaha.byk nya
pejabat pos pon boleh!!!

Anonymous said...

emas 20g simpan dalam wallet selama 5 tahun

My ShoutMix

Popular Posts