Thursday, May 19, 2011

ikhlas ke kerja overtime

Sumber Google Image

hai readers..ni baru FB leh bukak Fahmi Blog ni. malam je boleh buka. maklumlah kerja atau lebih sinonim sebagai praktikal untuk FB yang masih student lagi. hehe..siang mana ada masa bak buka blog..pagi keluar lewat petang baru balik. tapi hari ini FB nak cakap yang FB balik lambat sebab kerja. buat kerja lebih masa (overtime). tapi dapat elaun kerja OT lah. emm ikhlas ke ek FB ni kerja OT. ke sebab dapat elaun lebih.hehe..

ada ke orang yang sanggup kerja OT tanpa sebarang bayaran..kalau dia punya syarikat tak tahu lah. ikut mana pun, kerja tu kerja dia. mesti siapkan walau macamna cara sekalipun. suruh staf dia ke atau buat kerja sekali..hehe. kalau tidak syarikat bungkus atau kerja ditarik balik.hehe..kalau orang yang kerja dengan orang macamna ek. FB rasa semua orang yang kerja OT nak bayaran. sapa lah yang sanggup kerja buta-buta je kan. hehe..

kenapa orang selalu kerja overtime. satu sebabnya gaji berganda. betul tak. gaji overtime kadar dia mesti lebih tinggi dari gaji pokok punya. selalunya orang selalu buat overtime ni, gaji overtime diorang lebih tinggu dari gaji pokok tau. mana tak nya, kadar overtime ada yang 3 kali ganda, 5 kali ganda dari gaji biasa. kalau pekerja yang kerja gila-gila punya, mesti gaji dia macam dapat double gaji bulan-bulan. tapi satu je yang tak best. keluar kerja gelap(pagi), balik kerja gelap(malam). pergi gelap balik pun gelap. macam tak ada life lah pula kan..huhu..

rezeki tu datang dari tuhan. dekat mana-mana pun ada. tapi kita kena pandai lah cari peluang dan rajin. macam berblogging ni jugak lah. kita berblogging untuk apa. tak kan suka-suka je. mesti ramai yang nak cari pendapatan kan. walau tak pernak dapat dan susah nak dapat, orang berblogging jugak. sebabnya boleh dapat pendapatan. nak kata ikhlas berblogging tu ye, bukan tak ikhlas, tapi mesti ada tujuan lain di sebalik tu. macam kerja jugak.hehe

yang penting, kita kena rajin baru ada hasilnya. ikhlas ke tak, kena bagi ikhlas lah..apa-apa bidang yang kita, kita kena tau kita suka ke tak. dari situ kita akan tau kita ikhlas ke tak. dan selepas tu lihat hasilnya =)

Anda Baca Fahmi Suka~~

4 comments:

Freaky said...

ada je bro org buat keje OT tnpa bayar lebih.. lecture buat kelas tambahan tak kira masa :)

Baca cerita seram malam ni

blog-tips-kurus said...

kerja itu ibadah. tak sanggup nak OT sebab masa itu > berharga..

*dah mlm2 ni x perasan la, antara SB & komen. sori.. :-)

Rozuan Ismail said...

tak pe lah ikhlas ke x,yang penting keje.

FahmiE said...

pekerja profesional slalunya xda gaji ot mwlupun keja ot..hheheheh

My ShoutMix

There was an error in this gadget

Popular Posts