Sunday, July 24, 2011

Pembunuhan beramai-ramai di negara aman Norway


Salah satu kawasan di Norway
Sumber Google Image

hai readers..kepada yang masih belum tahu lagi berita pasal tragedi di Norway, ni FB nak info kat korang. tragedi ni amat-amatlah menggemparkan rakyat Norway dan seluruh dunia kerana Norway ni boleh dikatakan negara aman lah didunia ni. kira ranking lebih kurang dengan Malaysia amannya.. huhu

tragedi yang meragut kira-kira 92 orang dipercayai  berpunca dari peladang anti-Islam. peladang je kan. dengar macam tak amasuk akal pun ada tapi ni serius tau..agak mengejutkan yang suspek ni baru berusia 32 tahun dan digambarkan sebagai tinggi serta berambut perang.. lelaki ini yang lengkap bersenjata melepaskan tembakan pelbagai arah di kem remaja tajaan perti pemerintah Norway menyebabkan orang ramai lari ke arah hutan pulau Utoeya, dalam bangunan dan ada cuba berenang..memang saat-saat ni macam jantung nak tercabut atau nak menangis sekuat-kuatnya..cuba bayangkan..

Pulau Utoeya
Sumber Google Image

ini adalah serangan terburuk di eropah sejak pengeboman stesen keratapi di Madrid pada 2004..polis sudah berjaya menahan suspek dan menemui bom yang masih belum diletupkannya. menurut rakan suspek, suspek ni beragama Kristian yang sering meluahkan pandangan anti-Islam dan menentang keras dasar kepelbagaian budaya. suspek dipercayai salah seorang kumpulan pelampau sayap kanan dimana kumpulan ini sudah berkembang di Norway dan beberapa bahagian di utara eropah berikutan isu penghijrahan imigran..

rakyat Norway dinasihatkan tidak pergi ke bandar Oslo bagi mengelak kejadian..*sumber berita harian. kalau nak tahu lebih lanjut, korang search norway massacre. hehehe..dan jangan lupa berdoa agar negara kita terus aman dan tenteram =) 

Peace No War.. Anda Baca Fahmi Suka~~

4 comments:

Bitter said...

insya-Allah..ngr kita pasti aman :)

Princess fariha said...

tempat ke-19 paling aman didunia

merah_s said...

Negara aman tuu... Malaysia bagaimana?


Bakal terjadi juga nanti.....

FahmiE said...

insyaAllah xkan terjadi..heheeh =)

My ShoutMix

There was an error in this gadget

Popular Posts