Tuesday, March 15, 2011

Loji nuklear meletup tambah satu lagi bencana dunia..

hai readers..apa dah jadi dengan dunia sekarang. satu demi satu berlaku. sekarang seluruh dunia gempar dan berasa takut dengan bencana yang berlaku ini. apakah petanda di sebalik kejadian ini. apakah hikmah disebalik kejadian ini. setelah tsunami dan gempa bumi, dunia digegarkan lagi oleh satu lagi berita iaitu kemalangan di loji nuklear Daiishi, Fukushima, Jepun.

Bahayanya mengenangkan kembali kemalangan Chernobly di Russia yang meragut nyawa ramai penduduk akibat kesan loji nuklear meletup. untuk kemalagan di Fukushima, bahayanya dinilai pada enam daripada tujuh mata skala antarabangsa bagi kemalangan nuklear.menuerut sumber berita tempatan, Ketua Pihak Berkuasa Keselamatan Nuklear Perancis (ASN), Andre-Claude Lacoste, berkata kejadian Chernobyl adalah tertinggi dengan tujuh mata manakala kemalangan di Pulau Three Mile, Pennsylvania pada 1979 mendapat lima mata. Agensi Keselamatan Nuklear Jepun menjangkakan kejadian di Fukushima kini berada pada peringkat keempat.

apa yang merisaukan, kesan daripada meletupnya loji nuklear itu ialah udara di selubungi udara-udara tercemar dari loji itu. sedikit sebanyak ia akan mendatangkan kesan buruk kepada udara serta hujan beracid. penduduk didunia dinasihatkan mengambil langkah berjaga-jaga apabila terkena hujan dalam masa terdekat ini. walaupun jarak loji itu jauh, tak mustahil kesan kemalangan itu masih ada..
so, beringatlah..
                         gambar menunjukkan loji nuklear Daiichi, Fukushima, Jepun Meletoppppp

* apa dah jadi..apa dah jadi..
Anda Baca Fahmi Suka~~

3 comments:

FahmiE said...

kena lbh insaf..huhuh

Anonymous said...

mcm2 boleh berlaku mengikut kehendakNya.

FahmiE said...

tu lah..berdoa je lah...

My ShoutMix

Popular Posts